پرش لینک ها

ببینید
بکشید

نور در طراحی داخلی : راهکارهای خلاقانه برای تحول فضا

نور انرژی تابشی است که بطور یکنواخت در همه جهات تابیده شده و پس از انتشار از منبع خود، در سطح گسترده‌ای منتشر می‌شود. زیبایی که به چشم می‌آید، از پرتو نور و روشنایی است و در تاریکی، زیبایی مفهومی ندارد. بدون نور، هیچ فرم، رنگ یا بافتی وجود ندارد. وظیفه نور در طراحی داخلی ، روشن کردن فضا و برجسته کردن فرم‌ها و طرح‌های داخلی است، که این امر امکان زندگی، حرکت و فعالیت را برای افراد فراهم می‌کند.

1. استفاده از نور در طراحی داخلی :

در طراحی داخلی، سعی می‌شود از نور طبیعی بهترین استفاده ممکن به عمل آید و در ساعات دیگر شبانه‌روز از نور مصنوعی به عنوان مکمل استفاده شود. نورپردازی فضا با توجه به ویژگی‌های معماری فضا، نیاز کاربر و ایجاد کیفیت‌های بصری مناسب، انجام می‌شود. اجسام نورانی و روشن، به طور طبیعی توجه ما را به خود جلب می‌کنند و این اصل کاربرد زیادی در نورپردازی فضاها دارد.

2. انواع نور در دکوراسیون داخلی :

در تهیه الگوی نورپردازی، بهترین زمان برای آن زمانی است که قرار است تصمیم‌گیری درباره چیدمان مبلمان و تابلوها صورت گیرد. در یک تقسیم‌بندی کلی، نور خورشید را نور طبیعی و نور حاصل از نورپردازی‌های دیگر را نور مصنوعی می‌نامیم.

3. تأثیرات نور در طراحی داخلی :

نورپردازی فضا با توجه به ویژگی‌های معماری فضا، نیاز کاربر و ایجاد کیفیت‌های بصری مناسب، انجام می‌شود. اجسام نورانی و روشن، به طور طبیعی توجه ما را به خود جلب می‌کنند و این اصل کاربرد زیادی در نورپردازی فضاها دارد.

تأثیرات نور در طراحی داخلی

نور طبیعی :

این طبیعی به دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات منحصربه‌فرد با نورهای مصنوعی قابل مقایسه نیست یا جایگزینی برای آن پیدا نمی‌شود. نور طبیعی، با ارائه ویژگی‌های منحصربه‌فرد، تأثیرات خاصی بر فضاهای داخلی دارد و از منابع مهم در دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود.

اهمیت نور خورشید :

نور خورشید یکی از منابع بهینه و شگفت‌انگیز برای نورپردازی طبیعی است. با استفاده از نور خورشید، فضاها به طرز شگفت‌انگیزی روشن و پویا می‌شوند و می‌توانند احساساتی مثبتی ایجاد کنند. نور خورشید، به عنوان یکی از منابع طبیعی نور، نقش مهمی در زنده کردن فضاها دارد و باعث روشن و بزرگتر شدن آنها می‌شود.

تأثیرات این نور :

هر جهت جغرافیایی نورگیری و نورپردازی، نیازمند رویکردها و روش‌های خاصی است. استفاده از نور طبیعی، فضاها را به طرز چشم‌گیری تغییر می‌دهد و تأثیرات بصری و روانی خاصی را به وجود می‌آورد که برای سلامت روانی و روحی فرد بسیار مؤثر است.

مقاله مرتبط : طراحی داخلی ویلا مدرن و کلاسیک

نور در طراحی داخلی فرانو (3)

نور شمالی:

فضاهایی که رو به شمال هستند (در نیمکره شمالی) نور مستقیم خورشید را دریافت نمی‌کنند و به جای آن، نور پراکنده بدون سایه یا انعکاس ایجاد می‌شود. این نوع نور برای کار کردن، نقاشی کردن، و تماشای تلویزیون در محیط‌هایی مانند کارگاه های نقاشی و دفتر کار بسیار مناسب است.

استفاده از نور شمالی:

برای به دست آوردن حداکثر میزان نور بدون هراس از نور مستقیم خورشید، می‌توان از پنجره‌های بزرگ در جهت شمال استفاده کرد. اما باید توجه داشت که در برخی محیط‌ها مانند اتاق‌های غذاخوری و نشیمن، نور شمالی ممکن است سلب آسایش کند. بنابراین، ترکیب نور شمالی با نور از جهات دیگر می‌تواند جذاب باشد و از این طریق مقدار مناسبی از نور در فضا فراهم شود.

تأثیرات نور شمالی:

نور شمالی به دلیل سرد بودن و خالص بودن خود، مناسب برای برخی از فضاهاست. این نوع نور در طراحی داخلی ، در فضاهای خانگی برای پارکینگ و راه پله و انبارها یا هر مکانی که به کار برده نمی‌شود، مناسب است. با این حال، باید توجه داشت که برای افرادی که بیشتر در اتاق‌های رو به شمال هستند و کمتر تماس با خورشید دارند، احساس افسردگی و غم ممکن است به وجود آید. در کل، استفاده مناسب از نور شمالی در طراحی داخلی می‌تواند تأثیرات مثبتی روی روحیه و راحتی فرد داشته باشد.

نور در طراحی داخلی فرانو (4)

نور جنوبی :تاثیر این  نور در طراحی داخلی

نور جنوبی بهترین نور برای فضاهای خانگی است، به ویژه برای اتاق نشیمن و فضاهای داخلی خانه. اما باید توجه داشت که این نور، برای کار کردن همیشه مناسب نیست. در طول ماه‌های سرد سال، شدت گرمای نور در فضاهای جنوبی کمتر از فضاهای رو به شمال است. بنابراین، در مکان‌هایی که نورگیر اتاق بزرگتر شود، نیاز به محافظت از نور مستقیم خورشید در تابستان وجود دارد، مانند نصب سایبان و غیره.

خصوصیات نور جنوبی:

نور جنوبی سایه و انعکاس ایجاد می‌کند و به فضاها اجازه می‌دهد که با حجم‌ها بازی شود و منظره‌های زیبایی ایجاد کند. به همین دلیل، اشیاء و مبلمان معمولاً مقابل این نور قرار می‌گیرند یا حتی با قرار دادن یک استخر در مقابل ایوان یا پنجره‌های اتاق نشیمن، با استفاده از انعکاس‌های روی سطح آب که دائماً در حرکت هستند، منظره‌های دل‌انگیزی ایجاد می‌شود.

تأثیرات روانی نور جنوبی:

جدا از تأثیرات فیزیکی، نور جنوبی نتایج روانی مهمی دارد. استفاده مناسب از این نور می‌تواند احساس سرزندگی را در فرد ایجاد کند و به افزایش روحیه کمک کند.

نور شرقی:

نور شرقی اولین نوری است که در طول روز و با طلوع خورشید به اتاق‌های رو به شرق می‌رسد. پس از گذشت چند ساعت از زمان طلوع، سایه‌های بلند و طولانی بر این اتاق‌ها پدیدار می‌شود. به منظور تعدیل نور شدید آفتاب در این اتاق‌ها، از اقداماتی مانند استفاده از کرکره، آفتابگیر، پرده و موارد مشابه استفاده می‌شود.

نور غربی:

نور غربی در ساعات گرمتر روز، از طریق پنجره‌های غربی به اتاق‌ها وارد می‌شود. در این اوقات، نور خورشید می‌تابد و ممکن است با شدت زیادی روی چشم آزار دهد. اما در بعد از ظهرها، سایه‌ها به این اتاق‌ها می‌افتند و نور خورشید ملایم‌تر می‌شود.

نور در طراحی داخلی فرانو (5)

نور مصنوعی: ویژگی های این نور در طراحی داخلی

نور مصنوعی نوری است که از خورشید تابیده نشده و از منابع دیگری تأمین می‌شود. در استفاده از نورهای مصنوعی، باید به رنگ نور در طراحی داخلی توجه کرد زیرا رنگ، به فضا روح و جان می‌دهد و برای طراحی داخلی باید روان‌شناسی رنگ را لحاظ کرد. نباید فقط بنا به سلیقه عمل کرد، بلکه باید با روحیه استفاده‌کنندگان از فضا سازگاری داشته باشد.

انجام نورپردازی فضا

نورهای مصنوعی می‌توانند به صورت نقطه‌ای، خطی، و صفحه‌ای باشند یا مانند لوستر و چراغ‌های آویزان به صورت حجمی روشن با عناصر دیگر فضا ترکیب شوند. نورپردازی فضا به سه روش انجام می‌شود: نورپردازی و روشنایی عمومی، روشنایی موضعی، و روشنایی متمرکز.

نور در طراحی داخلی فرانو (6)

نورپردازی در فضای نشیمن:

اتاق نشیمن بهتر است طوری طراحی شود که حداکثر استفاده از نور طبیعی، به ویژه در بعد از ظهرها که بیشتر این فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد، انجام بپذیرد. برای این منظور، می‌توان از انواع پنجره‌های دیواری و سقفی استفاده کرد. اغلب اتاق‌های نشیمن نیازمند طراحی نورپردازی مصنوعی هستند، زیرا این اتاق‌ها تنوع وسیعی از کاربردهای گوناگون را شامل می‌شوند.

انواع نورپردازی مناسب فضای نشیمن :

نورپردازی یک اتاق نشیمن عادی باید فضایی آرامش‌بخش را برای گفت‌وگوهای جمعی کوچک، ضیافت‌های جمعی که شامل خوردن و نوشیدن‌های کوتاه‌مدت است، و فعالیت‌های تک‌نفره مانند مطالعه، شنیدن موسیقی و تماشای تلویزیون را فراهم آورد. از انواع نورپردازی موضعی برای فعالیت‌هایی مانند مطالعه و خیاطی استفاده می‌شود. همچنین، نور کانونی برای نورپردازی وسیع قفسه‌های کتاب از کف تا سقف و برای روشنایی بخشیدن به آثار منقوش واقع در دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نور در طراحی داخلی فرانو (7)

نورپردازی اتاق خواب

1. تنوع کاربردی اتاق خواب:

اتاق خواب باید جوابگوی کاربردهای گوناگونی مانند خوابیدن، تعویض لباس، تماشای تلویزیون، نوشتن، خیاطی و انجام فعالیت‌های ورزشی باشد. این اتاق اصلی باید جوابگوی نیازهای مجزای دو افراد استفاده‌کننده نیز باشد.

2. نورپردازی برای کاربری‌های مختلف:

برای این منظور، طراحی اتاق خواب باید برای انجام فعالیت‌های متعددی مانند خوابیدن، تعویض لباس، مطالعه در حالت درازکش در تخت خواب، تماشای تلویزیون، انجام کار بر روی میز، گفت‌وگوی صمیمانه و مطالعه در صندلی راحتی بزرگ طراحی شود.

3. نورپردازی با چراغهای کنار تخت خواب:

یکی از مهم‌ترین نورها در اتاق خواب، چراغهایی هستند که در کنار تخت خواب قرار می‌گیرند. این چراغها برای زمانی کارایی دارند که یکی از افراد می‌خواهد کتاب بخواند یا تلویزیون تماشا کند و دیگری می‌خواهد بخوابد.

4. استفاده از کلیدهای دیمر:

توصیه می‌شود از کلیدهای دیمر یا همان تنظیم‌کننده‌های نور در اتاق خواب استفاده شود. این امکان به کاربران می‌دهد تا شدت نور را به دلخواه خود تنظیم کنند و برای موقعیت‌های مختلف نور مناسبی داشته باشند.

5. قرارگیری مناسب کلید چراغها:

بهتر است کلید چراغها را در کنار در ورودی اتاق قرار داد تا به هنگام وارد شدن و خارج شدن از اتاق بتوان چراغها را روشن و خاموش کرد. همچنین، الزامی است کلید چراغها علاوه بر کنار در، کنار تخت خواب هم باشد.

6. راحتی استفاده:

با قرار دادن کلید چراغها در کنار تخت خواب، نیازی به خروج از تخت خواب برای خاموش کردن چراغها نیست. این امر راحتی بیشتری برای استفاده از نور در اتاق خواب فراهم می‌کند.

نور در طراحی داخلی فرانو (9)

نورپردازی اتاق خواب کودکان:

1. چرایی اهمیت نور در طراحی داخلی اتاق کودکان:

اتاق کودکان بر خالف اتاق پدر و مادر فقط اتاق خواب و محل استراحت نیست، بلکه محل بازی و انجام تکالیف درسی نیز می‌باشد. روشنایی فضاها با نور طبیعی و شفاف اثر مثبتی بر کودکان دارند. به عبارت دیگر، اتاق‌های تاریک با نور مصنوعی و نامناسب اثر نامطلوب در پی خواهند داشت.

2. اهمیت نحوه و میزان روشنایی:

نحوه و میزان روشنایی در اتاق کودک اهمیت زیادی دارد و تأثیر مهمی در ایجاد شرایط مطلوب برای مطالعه، آرامش و تمرکز کودکان دارد.

3. روش‌های تأمین نور مصنوعی:

برای تأمین نور مصنوعی در اتاق کودکان، شیوه‌های مختلفی وجود دارد، از جمله استفاده از چراغهای گوناگون با نقشه‌های رنگی و جذاب. همچنین، می‌توان از کلیدهای دیمر استفاده کرد تا فضای اتاق در زمان استراحت کودکان را به گونه‌ای تنظیم کند که آنها احساس خواب آلودگی کرده و راحت‌تر و زودتر به خواب بروند.

4. استفاده از نور موضعی:

برای انجام تکالیف و مطالعه، نور موضعی بسیار سودمند خواهد بود و کودکان می‌توانند با استفاده از آن بهتر و با تمرکز بیشتری از فعالیت‌هایشان انجام دهند.

نورپردازی آشپزخانه:

1. اهمیت نورپردازی در آشپزخانه:

آشپزخانه‌های امروزی محل انجام بسیاری از کارهای روزمره مانند پخت و پز، شست‌وشو و آماده‌سازی غذاها هستند. برای پرهیز از خطرات مرتبط با این فعالیت‌ها، استفاده از نور مناسب و منبع عمومی توصیه می‌شود.

2. استفاده از نورهای موضعی:

نور چراغهای سقفی اغلب کافی نیست و افراد پشت به منبع نور و در سایه خود مشغول به کار هستند. برای ایجاد دید کافی، از نورهای موضعی برای مناطقی مانند سطح اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح کابینت‌ها استفاده شود.

3. نورپردازی برای کابینت‌های ویترین:

آشپزخانه‌هایی که دارای کابینت‌های با درهای شیشه‌ای هستند، نیاز به نورپردازی کانونی دارند تا وسایل زیبا و تزیینی درون آنها به خوبی نمایش داده شود.

4. نورپردازی بالای اجاق گاز و سینک ظرفشویی:

در بسیاری از آشپزخانه‌ها، نور کافی برای سطح اجاق گاز توسط چراغ هواکش فراهم می‌شود. همچنین، برای سینک ظرفشویی نیز یک چراغ بالایی نصب شود تا در شب نور کافی برای شست‌وشوی ظروف و مواد غذایی فراهم شود.

5. کنترل مجزا برای چراغ‌ها:

ترجیحاً هر یک از چراغ‌ها دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در موقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند و انرژی را صرفه‌جویی شود.

دکوراسیون داخلی منزل فرانو (4)

نورپردازی اتاق غذاخوری:

۱. تأمین نور کافی برای میز ناهارخوری:

برای ایجاد فضایی روشن و دلپذیر برای ناهار یا شام، اطمینان از تأمین نور کافی بر روی میز ناهارخوری امری حیاتی است. این نور باید به میزانی باشد که افراد بتوانند غذای خود را به خوبی ببینند و چهره‌های دیگران را روشن و واضح مشاهده کنند.

۲. استفاده از نور عمومی:

برای جلوگیری از احساس کم‌نوری و ایجاد فضای خالی در اطراف میز، نور عمومی باید به طور متناسب در اتاق غذاخوری روشن شود. این نورها می‌توانند از چراغ‌های سقفی یا لوسترهای مناسب استفاده شوند.

۳. استفاده از کلیدهای کم نورکننده:

تمامی نورافشان‌ها باید دارای کلیدهای کم نورکننده باشند تا بتوان تنوع زیادی از ترکیبات نورپردازی را برای ایجاد حس خوشایند در هر وضعیتی به وجود آورد. این امکان به کاربران اجازه می‌دهد تا شدت نور را بر اساس نیازهای خود تنظیم کنند.

دکوراسیون داخلی منزل فرانو (1)

نورپردازی در حمام و سرویس‌های بهداشتی:

۱. چراغ‌های سقفی:

استفاده از چراغ‌های سقفی برای تأمین روشنایی محیط حمام و دستشویی از جمله راه‌های ساده و موثر است. این چراغ‌ها معمولاً به صورت چراغ‌های داخلی سقفی یا پنل‌های نوری نصب می‌شوند و برای روشنایی کلی محیط استفاده می‌شوند.

۲. چراغ دیواری بالای آینه:

نصب یک چراغ دیواری بالای آینه حمام و دستشویی می‌تواند نور کافی را برای انجام فعالیت‌هایی مانند اسکیت و اصلاح صورت فراهم کند. اما برای جلوگیری از تغییر رنگ‌ها و انعکاس نور غیر واقعی در آینه، از چراغ‌های فلوئورسنت خودداری شود.

۳. استفاده از نور طبیعی:

در صورت امکان، بهره‌گیری از نور طبیعی از طریق پنجره‌ها یا سایر منابع نور طبیعی می‌تواند به بهبود نورپردازی در حمام و دستشویی کمک کند و احساس طبیعی‌تری را به فضا ارائه دهد.

مقاله مرتبط : هزینه بازسازی ویلا

سرویس رویال تور در طراحی داخلی

باید و نباید های استفاده از نورپردازی داخلی به شکل زیر می‌توانند مفید باشند:

1. استفاده از لوسترهای پارچه‌ای در آشپزخانه:

نباید از لوسترهای پارچه‌ای استفاده کنید، زیرا این نوع لوسترها به سرعت لکه می‌گیرند و می‌توانند ظاهر مرتب آشپزخانه را برهم بزنند. به جای آن، از روش‌های دیگر نورپردازی مانند روشنایی مستقیم یا فانوس‌های LED استفاده کنید که آشپزخانه را به طور موثر روشن کنند.

2. استفاده از لوسترهای رنگی در دکوراسیون با رنگ‌های خنثی:

باید اگر رنگ‌های خنثی و روشن را برای دکوراسیون خانه‌تان انتخاب کرده‌اید، از لوسترهای رنگی و تضاد رنگی مانند لوسترهای رنگ تیره یا حتی مشکی استفاده کنید. این تضاد رنگی می‌تواند جذابیت خانه‌تان را بیشتر کند و تعادلی بین رنگ‌های خنثی و روشن ایجاد کند.

3. استفاده از چراغ‌های پایه‌دار در قسمت‌های تاریک خانه:

باید در قسمت‌های تاریک خانه از چراغ‌های پایه‌دار استفاده کنید. این چراغ‌ها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند و برای آپارتمان‌های کوچک بسیار مناسب هستند. این چراغ‌ها می‌توانند نور کافی را به فضاهای تاریک فراهم کنند و همچنین به دکوراسیون داخلی شما جلوه ویژه‌ای بدهند.

4. استفاده از لامپ‌های قفسه‌ای:

در قفسه‌های منزل‌تان لامپ بگذارید. این لامپ‌ها، بدون اینکه فضای اضافه‌ای را اشغال کنند، به نورپردازی فضای شما کمک می‌کنند. برای این قسمت از خانه، بهتر است لامپ‌های تزیینی را انتخاب کنید که نقش دکوراسیون هم داشته باشند و با الگوها یا طرح‌های خاص، جلوه‌ی زیبایی به فضا ببخشند.

5. استفاده از نور مهتابی:

استفاده از نور مهتابی برای نورپردازی خانه، قدمتی دیرینه دارد و همچنان مرسوم است. اگر این لامپ‌ها را درست بالای سر مبل نصب کنید، نور مورد نیاز برای مطالعه‌تان را فراهم کرده‌اید و همچنین جلوه‌ی لوکس‌تری به دکوراسیون خانه‌تان می‌بخشید.

6. استفاده از لوستر بزرگ در سقف کوتاه:

اگر سقف خانه‌تان کوتاه است، با استفاده از یک تکنیک ساده، می‌توانید کاری کنید که بسیار بلند جلوه کند. با انتخاب یک لوستر بزرگی که نور را به ابعاد مختلف بتاباند، می‌توانید سقف را بلندتر جلوه دهید و خانه را دلبازتر نشان دهید. اما به یاد داشته باشید که در خانه‌هایی با سقف‌های کوتاه نباید از لوستر یا لامپ‌های بلند استفاده کنید تا احساس فضای بیشتری ایجاد شود و احتمال برخورد با سقف را کاهش دهید.

خدمات طراحی داخلی و دکوراسیون استودیو فرانو

در نهایت، نور نقش بسیار حیاتی در زیبایی و احساس راحتی در داخل فضاهای ما دارد. در استودیو معماری فرانو، ما به عنوان یک تیم حرفه‌ای در زمینه طراحی داخلی و نورپردازی، آماده همکاری با شما برای بهبود زیبایی و کیفیت زندگی شما هستیم. از مشاوره تا اجرا، ما با تمام ابزارهای خلاقیت و دانش فنی خود، در خدمت شما هستیم. برای دریافت مشاوره یا پاسخ به هرگونه سوال، با ما تماس بگیرید و از تجربه‌ی ما در دنیای دکوراسیون داخلی بهره‌مند شوید.

مقاله مرتبط :دکوراسیون دفتر کار : ایده‌های مدرن